Oprydning af garderoben

Garderoben er det første sted at starte ifølge den japanske oprydningsekspert Marie Kondo, men ifølge mig den sværeste.

Det er den jeg gennemgår igen og igen, og det er min erfaring at den er svær, hvis ikke man er fuldstændig klar over følgende:

  • Hvad er min stil? – og matcher stilen hverdag?
  • Hvilke farver er jeg til og klæder de mig?
  • Hvilken shoppetype er jeg? – shopper jeg meget eller lidt? (og er jeg tilfreds med det?)
  • Skal garderoben skiftes ud med jævne mellemrum for ikke at være for kedelig, eller er de samme dele over længere tid er okay?
  • Har antallet af tøjdele nogen betydning for mig? (hvis man f.eks. er til Project 333 også kaldet Capsule Wardrobe)

Hvordan man griber selve oprydningen er kommer rigtig meget an på, hvilken type man er. Den måde jeg rydder op på er en blanding af Marie Kondo’s og ‘The Minimalists’ indgangsvinkler og metoder, men den er tilpasset hvem jeg er, og derved hvad der fungerer bedst for mig når jeg rydder op.

For mit vedkommende fungerer det bedst ved at jeg samler alle mine dele til garderoben, dvs. alt tøj, sko og smykker. Det giver mig en kæmpe øjenåbner når jeg rent visuelt får at se hvor meget det rent faktisk fylder.

Det kan for nogen få hele oprydningsprocessen til at virke endnu mere uoverskuelig, så det handler om at lytte til sig selv eller simpelthen springe ud i det og prøve noget nyt, hvis man indtil videre ikke føler man har haft succes med sin egen måde at håndtere hele oprydningsprocessen på.

Mine bedste tips:

  • Sørg for at have affaldssække klar

Det er om at have rigelige med affaldssække klar, da det er min erfaring at vi for det første ejer mere end vi lige går og tror og for det andet fylder tingene faktisk ret meget.  

  • Sæt noget lækkert musik på, som du virkelig holder af og som sætter energiniveauet op

Hvis ikke man ligesom mig virkelig elsker at rydde op, så kræver hele processen noget fedt musik, som kan holde motivationen oppe. Ligeledes kan det hjælpe, hvis man gør oprydningsmiljøet hyggeligt for en – om det så er en god kop kaffe/te, en skål med chips/slik eller noget helt tredje, så skal det være med til at få sat skub i oprydningen. 

  • Saml alle dele på et sted eller ryd op pr. kategori 

Hvis du har overblikket, overskuddet og energien til at gennemgå det på en gang/samme dag giver det virkelig en et godt visuelt indblik i, hvor meget man reelt ejer (især hvis man føler man aldrig har noget at tage på) hvis man samler alle dele på et sted og på en gang.  

Hvis den samlede bunke bliver for uoverskueligt, kan jeg i stedet anbefale at rydde op pr. kategori, f.eks. bukser først, så t-shirts osv., men det fungerer bedst hvis tingene er kategoriseret sammen, dvs. at de er samlet så du kan færdiggøre en kategori af gangen. Alternativt kan du først finde alle bukser frem fra skabe og skuffer og rydde op i dem, lægge dem på plads og derefter gøre det samme ved t-shitrs osv. 

  • Del tingene op i flere bunker

– ‘Ud bunken’ (her bruges affaldssækkene, og tingene bliver herefter givet videre til en genbrugsbutik eller videre til en bytte-tøj aften hvis det er aktuelt for en)

– ‘Måske bunken’ (De ting som skaber tvivl får en lille bunke for sig selv)

‘Ja bunken’ (Ryger direkte ind på plads igen)

– Evt. ‘Reperationsbunken’ (De ting, som man elsker, men som kræver en sygning, ny knap, lynlås eller måske en ny farvning). En OBS. bunke for mig, da man skal være realistisk vedrørende spørgsmålet om man rent faktisk får det gjort, og det skal medregnes i bestemmelsen af, hvilken bunke tøjet ryger i.

– Evt. ‘Skal sælges bunken’ (De ting, som ingenting fejler, men som aldrig rigtig er blevet integreret i ens tøjstil, f.eks. grundet et uheldigt snit, farve eller størrelse). Endnu en OBS. bunke da det her er et spørgsmål om penge vs. tid. Er man villig til at bruge den tid det tager at tage billeder, skrive en fængende beskrivelse, mødes og skrive med potentielle sælgere eller vil man hellere aflevere tøjet direkte til genbrug for så ikke at have muligheden for at tjene nogle penge på tingene.

  • Gennemgå delene enkeltvis

Processen hvori man lærer at skelne ‘hvad bruger jeg’ ift. ‘hvad bruger jeg ikke’ er noget man lige skal træne op, så for ikke at tage munden for fuld, så tager man et stykke af gangen og vurderer følgende:

– Hvad er fornemmelsen (hvis der er en) når jeg rører ved den GO eller NO-GO?

– Hvordan er standen? – er det slidt, nulret, i stykker (kan den repareres?)

– Hvornår har jeg sidst brugt den?

  • Gør tingene færdige

Når hele garderoben er gennemgået, vil der være fyldte bunker og det er her vigtigt at få gjort noget ved alle bunkerne, så man kan sige ‘tjek’ ved ‘garderobeoprydningen’.

Ved ‘Ud bunken’ handler det om at sætte en deadline for, hvornår tøjet skal være afleveret til genbrug og hvor det skal afleveres henne – gerne så snart som muligt, så du ikke begynder at komme i tvivl og begynder at hive tøjet ind i skabet igen – du lagde det i denne bunke af en grund.

(Et lille tip, giv ikke tingene videre til et familiemedlem eller ven/veninde, da du derved afleverer dit rod til andre, som måske ikke selv er i stand til at sige nej-tak eller få ryddet op i det, og så akkumulerer rodet sig videre hos en anden. Gør det kun hvis andre virkelig viser en åbenlys interesse for at måtte kigge tingene igennem inden de ryger ud).

‘Måske bunken’ skal ligeledes have en deadline for hvornår den skal være sorteret. Jeg anbefaler at gøre det med det samme, da man efter sådan en omgang oprydning har fået en del øvelse og en bedre fornemmelse for, hvilke ting som skal blive og ikke blive, og det kan gøre beslutningen lettere. Hvis det stadig er svært så allier dig med et ærligt familiemedlem eller ven/veninde, som kan være med i beslutningen.

‘Ja bunken’ skulle gerne indeholde alt dit ynglingstøj nu! Jeg elsker personligt følelsen af at rydde det hele på plads og det skaber en dejlig glæde og et overskud da ens ejendele nu er mere overskuelige at kigge igennem.

Vil man gå all ind kan skuffer og skabe støvsuges og tørres af inden tøjet igen kommer på plads. Og nu hvor man alligevel er i gang, kunne det jo være at nogle af tingene skal sorteres i kategorier, fordeles anderledes, så nogle af de ting man bruger ofte f.eks. er mere lettilgængelige. Ved min sidste oprydning valgte jeg at rykke mine korte og lange toppe fra skabshylder over på bøjler, da der lige pludselig blev plads til at tingene i stedet kunne indtage bøjlestangen. Hvad fungerer bedst for dig i hverdagen?

Er ‘Reperationsbunken’ aktuel skal den have en meget klar deadline, og du kunne evt. sætte en hel/halv dag af til det en weekend, hvor du er i overskud og hvor symaskinen eller den manuelle nål og tråd (det bruger jeg selv til småreparationer) kommer frem og du får gået hele bunken igennem. Det vigtigste er at få det ud af verden – gerne så hurtigt som muligt, da det ligger og fylder og kan skabe en ret så træls dårlig samvittighed.

‘Skal sælges bunken’ kan ligeledes foregå samlet en dag med et stort overskud, hvor der bliver taget billeder af alle tingene (gerne i et godt lys og billeder fra flere vinkler), får oprettet annoncer/ Facebookopslag og det vigtigste: sæt en realistisk pris.

Jeg kender følelsen af at have betalt ret mange penge for et fejlkøb, og selvfølgelig vil man gerne have så meget som muligt for tingene, men man er nødt til at være realistisk ift. hvad folk er villige til at betale for tingene. Jeg oplever elektronik holder deres pris meget bedre end tøj, så hvad er vigtigst? at få tingene ud af dit liv og komme videre eller at få så meget som muligt for dem – for det kræver væsentligt mere tid og måske kan man gå hen og blive skuffet over ikke at kunne få så meget for tingene, som man havde håbet.

Men lidt har også sin ret! og tag oplevelsen som (dyre) lærepenge, hvor man gennem processen er blevet klogere på sig selv ift. hvad der klæder en, og hvad man som person elsker at gå med – lær af det og forbedr det til næste gang, så de her trælse spontane køb forhåbentlig kan undgåes eller minimeres, for vi ændrer os jo også som mennesker, og det skal der være plads til.

Første del overstået!

Når alle disse trin er gennemgået så tillykke! du er nu færdig med første del af oprydningen – garderoben! Og har det været en svær proces så ros dig selv! jo mere du rydder op, jo bedre bliver du til det.

Man får trænet sit oprydningsgen og bliver bedre til at mærke efter fornemmelsen for de forskellige ejendele. Selv synes jeg, at det er en rejse ind i sig selv, hvor man bliver mere bevidst omkring hvem man reelt er, hvad man står får, hvad man ønsker af forandringer (hvis nogle) og ikke mindst giver det en ro i kroppen, da rod i det fysiske miljø ofte er en manifestation af det psykiske rod.

Omvendt kan en forbedring af det fysiske miljø skabe mere ro i det psykiske. Sådan virker det i hvert fald for mig – hvis jeg er stresset eller presset og mit hoved er fyldt med tankemylder, så hjælper det at få styr på det fysiske rod først, og så kommer roen eller overskuddet til at håndtere det psykiske rod helt af sig selv bagefter.

Project 333

Project 333 er kort fortalt en minimalistisk modeudfordring, hvor du i en periode på 3 måneder af gangen max. må iføre dig 33 (eller færre) beklædningsdele. Udfordringen er her at man skal være god – og kreativ til at bruge de forskellige dele man har på kryds og tværs.

I de 33 dele indgår tøj, sko, tilbehør, overtøj og smykker.

Det som ikke indgår i de 33 dele er undertøj, nattøj, hjemme/hyggetøj, træningstøj (som kun må bruges til det) og sentimentale smykker som en vielses/forlovelsesring du aldrig tager af.

De 33 dele er nu det tøj du skal arbejde i, have det sjovt i og generelt bare leve i, i de næste 3 måneder. Ved slutningen af den 3. måned forberedes garderoben til de næste 3 måneder, hvor det vurderes hvad der skal indgå, og om der mangler noget i garderoben som skal indkøbes på ny.

Gode råd til dig som vælger Project 333:

  • Sorter de dele af garderoben fra, som ikke indgår i modeudfordringen.
  • Ta’ alt andet frem, og start med at tage dine ynglingsdele frem.
  • Fortsæt indtil du når 33 dele i alt.
  • Vær velovervejet ift. din beslutning af de 33 dele, hvor du tager hensyn til årstiden, og vælger dele som kan sammensættes på kryds og tværs.
  • Jeg anbefaler du planlægger modeudfordringen, så garderoben passer med de 4 årstiders skiften herhjemme i Danmark.
  • Alt det resterende tøj pakkes ned, og venter nu spændt de næste 3 måneder, hvor noget af det måske kan få lov at indgå i garderoben igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.