Mirakelfrøet Chia?

Når man nu er blevet færdig med sit studie, og derfor ikke er tvunget til at læse alle mulige bøger, så kommer man faktisk til at savne læsning en smule 😉

Jeg hoppede en tur på biblioteket, og her fandt jeg en del spændende bøger. Den første hedder ‘Mirakelfrøet chia’ fra 2014.

Om chia er lidt af et mirakelfrø?

– JA DET TYDER DET PÅ! I hvert fald ifølge forfatterne.
Chiafrøet stammer oprindeligt fra Mexico og er mayaernes ord for styrke. Det chia er allermest kendt for, er sit høje indhold af omega-3 fedtsyrer. Frøet har ligeledes den utrolige evne, at den kan absorbere op til 10 gange sin vægt i væske, hvilket resulterer i en geléagtig masse – men med en meget neutral smag, som derfor passer ind i madlavningen 👍.

Udover at være rig på omega-3 fedtsyrer indeholder frøet også: antioxidanter, kalk, fibre, selen, kalk, jern, magnesium, kalium, zink og fosfor. Frøene er ligeledes rige på protein.

Udover at tilføre maden et mere mættende sundhedsboost, har frøet den egenskab at kunne gøre maden mere tyk, hvilket kan være fordelagtigt i madlavningen. Dressingen kan f.eks. blive mere cremet, brødet mere fugtigt og fungerer som bindemiddel i kager og frikadeller. Sidst men ikke mindst kan frøene bidrage med et knasende element i retterne.

I EU går chia under betegnelsen kosttilskud og anbefalingen går på maks. 15 g om dagen, hvilket svarer til 1 stor spiseske eller 3 teskefulde.

Mulige anvendelser

I brød: 1 spiseske frø (ca. 15 g) skal trække 10 min i 2 spiseskefulde vand, og kan derefter tilsættes brødblandingen.

I grød: nogle af havregrynene kan erstattes med chia.

I smoothie: 2 spiseske chia kan blendes, og tilsættes i din smoothie – som herefter vil virke tykkere og mere mættende grundet proteinerne og fedtstofferne.

Som sund drik eller mellemmåltid: 1 spiseskefuld chia kan tilsættes et glas vand smagt til med citron eller i et glas juice.

Som drys: frøene kan bruges sammen med dine havregryn eller som del af müsli, hvorved müslien bliver mere knasende samt mættende.

Tilfører chiafrø så slet ingen kalorier?

Jo, i 1 stor spiseske – 15 g – er der 78 kalorier, hvilket til gengæld primært skyldes de gode fedtsyrer. Men som bonus kan det at inkludere frøene i ens kost være af stor sundhedsmæssig gavn, da du tilfører din krop essentielle fedtsyrer – som vi danskere generelt får for lidt af grundet vores lave indtag af fisk – men måltider indeholdende chiafrø kan også bidrage til mere mættende måltider, således at snacks rige på sukker evt. reduceres eller erstattes af et supersundt alternativ.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.