Mad til travle dage

Når hverdagen for alvor rammer, og tiden er knap kan det derfor være rart at være lidt på forhånd madmæssigt.

Hos os fungerer det godt at tage en lørdag eller søndag, hvor der intet er på dagsordenen. Der er jeg i mentalt overskud, og hopper derfor i køkkenet.

Jeg bruger derefter et par timer på at fremstille masser af mad, som kan puttes i fryseren. Maden bliver på den måde brugt som vores definition af ‘fast food’, hvor det kun skal varmes i ovnen og evt. tilbehør skal laves. Det samme gør sig gældende for kager, muffins og boller, som har vist sig at være dejligt, hvis vi spontant får lyst til lidt sødt eller gæster kommer på besøg.

Står man ligeledes om hjørnet til at skulle være forældre – måske for første gang, anbefaler sygehuset, at man sørger for nogle nemme sunde retter til dagene efter man kommer hjem, så man ikke skal koncentrere sig om maden, men kan fokusere helt og holdent på den lille nyfødte.

Gør opgaven sjov!

For at få timerne i køkkenet til at være lidt sjovere sætter jeg enten noget fed musik på eller ser Netflix på min elskede Ipad Mini, som jeg kan flytte med mig rundt.

Billedet er fra sidste ‘madproduktion’, hvor jeg fik bagt en dobbeltportion af boller, en broccoli/skinke tærte og en ost/skinke pizza. Maden blev skåret ud i portioner og fordelt i fryseposer/glas- eller plastikopbevaring.

Det kræver selvfølgelig en rummelig fryser for at dette kan lade sig gøre, men herhjemme er vi rigtig glade for vores kummefryser.

Nedenstående er en liste over de hjemmelavede madretter, som fungerer godt for os at have i fryseren, og en liste over de dele, som sammen med andre ting let kan sammensættes til et hurtigt måltid.

Hjemmelavet madretter til fryseren:

  • Oksekødsfrikadeller med fetaost
  • Alm. frikadeller
  • Lasagne
  • Pizzasnegle
  • Pølsehorn
  • Tærte
  • Pizza
  • Banankage – se opskrift her
  • Bønnemuffins – se opskrift her
  • Dessert tærter

‘Mad komponenter’:

  • Pulled pork/Turkey (nøglehulsmærket)
  • Mou Supper
  • Rugbrød (nøglehuls- og fuldkornsmærket)
  • Toast (fuldkornsmærket)
  • Pålæg (nøglehulsmærket)
  • Kyllingebryst
  • Hakket oksekød (lavest mulig fedtprocent, oftest 7-10 %)
  • Hakket kalv/flæsk (lavest mulig fedtprocent, oftest 7-10 %)
  • Frosne bær/grøntsager (nøglehulsmærket) TIP: På frost er de lige så sunde som de friske.
  • Pizza-/tærtedej (nøglehulsmærket)
  • Skinke/kyllinge tern/strimler
  • Revet mozzarella ost (nøglehulsmærket) TIP: Undgå poserne kaldet ‘pizzatopping’. Grunden til at de ikke må kalde det ost er, at det primært består af mættet fedt, og derved ikke ost.

Hvis i vil læse mere omkring vores valg ift. at gå efter nøglehuls- og fuldkornmærket, kan i læse mit tidligere indlæg her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.